lördag 13 april 2013

Nya lägenheten

Efter alla besvär jag hade i mitt förra boende bestämde jag mig för att flytta. Nu bor jag på samma kulle som universitetet så det är inte så centralt, men eftersom valpo är litet gör det inget! Det tar mig ca 15 minuter att åka in till centrum när jag vill det och det tar bara 5 minuter att gå till universitetet, vilket är nice! Dock tar det 10-15 att gå upp igen hehe.

Här kommer lite bilder på mitt rum, vardagsrummet och den fantastiska utsikten

Vardag

Jag håller fortfarande på att sortera bilder från resan och jobbar på de sista reseinläggen, de kommer så småningom, jag lovar!

Under tiden tänkte jag uppdatera med ett sånt där vanligt hederligt vardagsinlägg och berätta vad jag sysslar med nuförtiden.

Terminen har ju börjat igen, för cirka 1 månad sen, och jag fortsätter att ta det chill här och läser mest ämnen där vi leker och har oss. Mina ämnen den här terminen är:

Spanska steg 3 & 4, läste ju steg 3 förra terminen, men eftersom läraren var kass bestämde jag mig för att läsa kursen igen eftersom det är med en annan lärare, vill ju bli grym på spanska! Samtidigt läser jag fortsättningen för att lära mig mer och för att den kan jag också tillgodoräkna mig.

Personlig tillväxt och utveckling, den här kursen säger sig rätt mycket själv vad det handlar om. Vi pratar mycket om personlighet, vad det är, olika psykologiteorier och ska även göra lite personlighetstest och försöka "utveckla" oss samt förstå hur andra fungerar.

Organisational behaviour, handlar också mycket om personlig utveckling och att förstå hur andra fungerar men mer i jobbmiljö.

Workshop in coaching, även den här handlar om personlig utveckling tror jag! Vi leker mest och kramas och sånt. Pratar om kommunikation, ledarskap och öppnar upp oss inför varandra. Tillexempel genom att kramas och berätta hur vi mår och vad som hänt oss i veckan.

Workshop in industrial engineering 2, den här kursen har två delar. Den första som slutar på måndag handlar om presentationsteknik. Hur man står, går, pratar, förbereder sig osv. Vi har övat på att andas rätt, stå rätt (att stå rakt upp och ner i "position biologisk maskin" i 2 timmar gör att fötterna somnar, tro mig, jag har provat) att prata med diafragman (vi fick öva på att säga "aaaaaa" cirka 1 timme innan vi kunde gå över till lite svårare som "u,o,e och i") och tillslut faktiskt även hålla en liten mindre presentation. Nästa del vet jag inte vad den handlar om än!

Utvärdering av projekt, handlar om att utvärdera genom marknadsundersökning och lönsamhetsberäkningar om ett investeringsprojekt är lönsamt eller inte. Detta är min tuffaste kurs där man faktiskt måste göra något. Vi ska utvärdera ett projekt för att se om det är lönsamt helt enkelt. Vilket kanske inte är helt enkelt, men det ska nog gå! Om vi sätter igång någon gång... Chilenare är ju inte direkt kända för att vara ute i god tid...

Aerobic, jag är också inskriven på aerobic som till min stora glädje visade sig vara mer step-up än aerobic. Alltså måste jag gå minst en gång i veckan! Det är bra motivation :) Men jag är faktiskt duktig och tränar nästan varje dag ändå. Nu när jag bor närmre skolan utnyttjar jag gymmet mycket mer, plus att jag har bättre schema denna terminen som gör att jag kan gå på morgonklasserna på gymmet, tex step/styrka eller fitball som är typ core med pilatesboll. Det bästa är förstås att det är gratis! Jag har också börjat simma en del i skolan trots att jag skäms för att jag bara kan bröstsim, det är ändå nice med en simtur i poolen i solen :)

Hmmmm och det är väl det som händer i skolan! Ska lägga upp ett inlägg som visar hur jag bor nu också. Och nedan ska ni få ett sjukt kul filmklipp! Jag ska ge er en kort introduktion så att ni förstår vad som händer!

På mitt universitet är det tradition att man åker i poolen på sin födelsedag så vad som händer på filmen är alltså inte mobbning utan bara födelsedagsfirande. Dock blir det inte riktigt som de tänkt sig.... Titta så får ni se!! (Ni kan även se mig dö av skratt i bakgrunden i poolen, yep, jag såg det live hahaha)

Uppdatering, de har gjort filmen privat :( hoppas de ändrar det...

tisdag 2 april 2013

Ecuador

Då var det dags att berätta om nästa land, nämligen Ecuador!

När vi äntligen lyckats ta oss på flyget gick allt bra! Vi kom fram till Quito, Ecuadors huvudstad som även den ligger högt upp, 2800 möh. Vi tog en taxi till hostellet som visade sig ligga mitt i smeten med riktig partyfeeling! Vi var dock rätt trötta efter resan så vi nöjde oss med lite tapas och jordgubbs- och maracuya mojitos innan läggdags.

Dagen efter var det dags att besöka ekvatorn. Vi hade fått höra att det fanns två museum, ett bra och ett dåligt och vi gick såklart fel först. Det var som en liten övergiven stad med små museum med blandat innehåll, tex planetarium, insektarium och lite så. Som ett litet och fruktansvärt tråkigt universeum ungefär! Och så var det förstås en utmålad ekvatorlinje och ett monument där vi tog kort som äkta turister med en fot på varje halvklot.

Sen fick vi dock veta att detta var ”fel” ekvator. Den var utmätt för länge sedan när man inte kunde mäta så exakt, och den riktiga ekvatorn låg cirka 100 meter därifrån. Så vi gick dit istället! Där var som en liten äventyrsby med små hyddor där de berättade om urbefolkningen och experiment som man skulle utföra på ekvatorlinjen som att balansera ett ägg på en spik, gå balansgång och se att vattnet rör sig åt olika håll när det åker ur ett handfat på de olika halvkloten. Vi blev totallurade och gick på allting men fick sen reda på att allt bara är ett trick, så det var lite tråkigt! (Fast en liten del av mig vill ändå fortfarande tro att det var så! För jag tyckte faktiskt att det var svårare att gå balansgång på själva linjen…)

Innan vi åkte tillbaks till själva Quito blev vi meddragna av en liten gubbe till hans lilla resturang där vi åt en jättegod maträtt som var någon slags griskött med majs, både rostad och kokt och lite små tillbehör. Supergott!

På kvällen gick vi ut med min Ecuadorianska kompis som bodde i samma hus som mig i början i Valpo. Först käkade jag och Emma lite middag och drack världens största maracuya daquiri! Det var ett cocktailglas som rymde cirka 6 vanliga drinkar om inte mer! Som en bucket, fast i form av ett drinkglas, tyvärr hade vi inte kamera L

Sen gick vi ut med Mateo och hans kompis på ett ställe där man betalade 11 dollar och sen fick man dricka så mycket man ville i 3 timmar. Drinkarna var hemskt äckliga! Oavsett vad de hette så smakade de samma sak, antingen bara sprit eller bara vatten.. Men drick så mycket du vill slutar ju som det slutar och vi hade kul på en klubb vi inte minns vart den ligger och vi är glada att vi tog oss hem.. (Förlåt mammi och pappi, resan var i allmänhet annars lugn och vi skyller allt på höjden! Inte alkoholen…)

Dagen efter mådde vi som vi förtjänade och lyckades med nöd och näppe spana in den historiska delen av stan som var jättefin, sen däckade vi på hostellet igen med kinamat, coca-cola och film.

Nästa dag gick vi upp tidigt för att ta en buss cirka 3 timmar söderut till Baños. Vi var nöjda när vi efter en skumpig färd tillslut kom fram med alla saker i behåll då vi hört många som blivit av med sina grejer på den bussen. Vi tog det säkra före det osäkra och proppade alla värdesaker i våra sexiga magväskor och kramade ryggsäcken i knät hela vägen!

Vi bodde på ett litet sunkigt hostell/resturang och vi bestämde oss för att testa på dagens meny där. För 2,75 dollar fick man kycklingsoppa, fruktsallad och kött med ris, lite liknande fläsk var det, och att dricka någonslags havredryck som kanske inte riktigt var någon höjdare. Soppan var också lite obehaglig då den innehåll hönsfötter! Så när jag intet ont anande råkade fiska upp en fot råkade jag skrika kanske lite väl högt, men jag hämtade mig snabbt och la diskret foten åt sidan och fortsatte äta min soppa.
Efter lunchen åkte vi till ett spa för vi tyckte att vi förtjänade lite återhämtning. Vi bestämde oss för en helkroppsmassage med varma stenar och blev tillfrågade om vi ville gå den fridfulla vandringen innan. Eftersom den ingick ville vi såklart veta vad det var så vi blev tillsagda att ta av oss skorna och följa pilarna.

Vi följde den lilla naturstigen, barfota, och njöt av den friska luften och den fridfulla naturen. Vi blev helt fridfulla och som pånyttfödda! –Eller kanske inte, men det var fint i alla fall!

På kvällen var det dags att bada i vulkan igen, det måste man ju göra i varje land man åker till! Nej men det fanns varma källor med vulkanvatten som skulle vara jättehärliga och med massa bra mineraler och sånt så vi åkte dit. Det var dock ingen jättehöjdare, vattnet var oranget så jag förstörde min andra bikini för resan (eftersom jag var dum nog att inte ta den bikinin som jag förstörde i lervulkanen i Cartagena) och själva ”källorna” var fyra olika pooler fulla med skrikande ecuadorianska barn som hoppade och plaskade och skrek. Så det var inte som ett spa precis!

Vi var även de enda turisterna där så vi blev totalt uttittade och när de förstod att vi kunde spanska blev vi även inträngda i ett hörn och utfrågad om allt! Det var inte riktigt så aggressivt som det låter men ändå lite påfrestande. Men de är ju bara nyfikna och det kan man ju förstå! Vulkanen såg vi förresten aldrig röken av (hohoho) det var för molnigt hela tiden vi var där tyvärr.

Dagen efter var det dags att testa på canyoning, det vill säga klättra ner för vattenfall. Baños är nämligen en liten by uppe i bergen där man i huvudsak gör olika slags hiking, trekking och extremsporter som bungyjump, rafting, klättring, bestiga vulkaner och sånt där! Så vi bestämde oss alltså för canyoning, och det betydde att jag skulle trotsa min höjdskräck och klättra nerför ett 30 meter högt vattenfall. Jag som skakade som ett asplöv efter att ha klättrat upp till toppen i klättringshuset i Lund på Ivents klättringsdag och vad är det, max 4 meter om ens det!

Vi gav oss i alla fall av på morgonen med vår guide och en grupp till med deras guide. Vi kom till en liten stuga ute i ingenstans där det bodde en liten gumma med sina katter och höns. Det är svårt att beskriva hur primitivt det var! Det var liksom en liten stuga utan dörr och fönster och knappt något där inne. En säng och en hylla och inget mer, och ”köket” var en öppen eld utanför. Där fick vi i alla fall byta om till våtdräkt och klättringsutrustning och sen gav vi oss av längre in i djungeln.

Själva klättringen gjorde vi gradvis i 4 vattenfall. Det första var 8 meter högt och där fick vi lära oss själva tekniken, det var lite läskigt till att börja med eftersom vattnet gör att det är så halt och bergväggen var ojämn, men ramlade man blev man bara hängande i selen så det var bara att fortsätta.

När vi fått in tekniken fortsatte vi med 20, 22 och tillslut ett 30 meter högt vattenfall. Så länge man inte tittade ner gick det jättebra och det var en riktig adrenalinkick!

På kvällen slappade vi med lite manikyr innan det var dags att ta nattbussen till Guyaquil och sedan vidare mot Montañita.

Bussen mot Montañita var även den skumpig men jag sov hyfsat ändå och på morgonen kom vi fram till en liten by cirka 1 timme ifrån Montañita där vi skulle ta en annan buss. Självklart ville alla lura oss att det inte fanns någon buss och att vi måste ta taxi. Efter ett tag ändrades dock historien till att det fanns en buss men det var nästan lika dyrt som att åka taxi, men med hjälp av några argentinska tjejer som också skulle till Montañita hittade vi tillslut bussen som självklart var mycket billigare än taxi! Cirka 5 kronor för en timmes bussfärd, gotta love Ecuador!

Väl framme blev vi sådär imponerade vid första intrycket, det var lite molnigt, och vi ville ju sola och bada efter att ha varit i städer och uppe i kalla(re) bergen. Dessutom luktade det bajs, bokstavligen talat. Vi fick dock förklarat för oss att det var för att de på grund av översvämningar hade grävt upp avloppen i staden, så det var just bajs som luktade.. Lite otur att vi kom just då men man vande sig efter ett tag.. Solen kom även den fram efter ett tag så vi kunde ägna våra dagar i Montañita till att göra precis det vi kom dit för; sol, surf och party!

Vi bodde på det billigaste hostellet vi kunde hitta, 6 dollar, det betydde inga väggar! Men det var varmt på natten så det var faktiskt rätt skönt med lite luft, det låg också lite utanför centrum, cirka 5 minuters promenad, så det gick att sova på natten också.

Vi bestämde oss för att testa på partylivet direkt och gav oss på kvällen ut på Montañitas cocktailgata. Det är en gata som är kantad av små stånd, tänk er små fruktstånd, fast istället för frukt säljer de drinkar! Och varje bar har sin egen musik så det är riktigt högljutt och partyfeeling. De billigaste drinkarna var capirinha som man fick för 2 dollar, och det behövdes inte mer än 2 för att bli rund under foten så starka som de var. Gatan gick hela vägen ner till stranden så många satt där och snackade och så fanns det lite uteställen om man kände för det. Det var nice helt enkelt!

Emma träffade på en svensk kompis från Buenos Aires som vi hängde med och nästa dag följde vi med henne till grannbyn Olon för lite surf och sedan drinkar i solnedgången.

Även nästa dag blev det surf då vi tog en surflektion. Vågorna var dock lite höga för vår nivå men det gick hyfsat ändå! Kanske lite bättre för mig då surfläraren övergav Emma åt en kille som flirtade vilt med henne och ville leka surflärare trots att han kanske inte riktigt kunde. Så han övertalade henne att ta jättevågorna som halvt dödade henne! Vi tänkte inte heller på hur stark solen är vid ekvatorn och brände oss rätt rejält efter 2 timmars plaskande i havet med ”bara” 30 i solskyddsfaktor.

Efter surflektionen åt vi vår dagliga frukt och yoghurt och sen gav vi oss av mot Guayaquil för att på kvällen åka vidare mot Peru och Mancora.

måndag 11 mars 2013

Colombia

Första landet vi besökte var som sagt Colombia. Vi flög upp till Cartagena i norra Colombia och sedan flög vi ner till Bogota, Colombias huvudstad. Alla varnade oss för hur farligt Colombia är innan vi åkte så vi var livrädda mest hela tiden! Trodde att vi skulle bli kidnappade om vi gick ut på gatan i stort sett, men så här i efterhand var det nog rätt överdrivet! Även om jag häromveckan läste om en svensk man som blev skjuten i hamnen i Cartagena..... Jaja, vi överlevde iallafall! Och beslutet att ta flyg istället för buss mellan Cartagena och Bogota kändes som ett bra val i slutändan ändå då vägarna inte är de bästa och bussarna är rätt dyra jämfört med standarden...

Anyhooooow, vad gjorde vi då i Colombia?? Cartagena var en väldigt gullig stad med en pittoresk stadsdel med färglada hus omgivna av en stor mur som förr i tiden skyddade mot piraterna. Vattnet var varmt och skönt, frukten var billig och vi åt nyttig och god fisk med kokosris nästan varje dag.

Förutom det obligatoriska "upptäcka staden" chillade vi mycket på stranden. En dag tog vi en båttur ut till Playa Blanca med kritvit strand och turkost vatten. Vi snorklade och såg fina fiskar, tyvärr var det någonslags tentakelgrej från korallreven som brändes som bara den! Så det var lite obehagligt! Men den var bara där vi snorklade och inte vid själva stranden så vi kunde bada i lugn och ro!

En annan dag åkte vi till en lervulkan! Det såg inte mycket ut för världen och när vi hoppade ur bussen och såg den lilla kullen kände vi spontant "Lurade!!!" men vi klättrade upp och tog oss ett dopp och det var faktiskt sjukt coolt! Den var ca 2 kilometer djup och leran var så tjock att man fick kämpa för att doppa sig mer än till axlarna då man flöt upp hela tiden. Det var också svårt att röra sig, om man tippade behövde man hjälp att komma upp igen, det kändes lite som att vara tyngdlös, eller aa som jag tänker mig att det känns att vara tyngdlös. Det skulle vara bra för huden med så det är ju toppen ;)

Annars gjorde vi inte jättemycket i Cartagena, vi dansade lite salsa och gick ut en kväll men mestadels chillade vi!

Sen åkte vi då vidare till Bogota som vi tyvärr inte gillade så värst! Det var rätt smutsigt och fult och vi kände att det inte fanns så mycket att göra. Dessutom hade vi lite problem med höjden, Bogota ligger på 2600 möh vilket gör det till Sydamerikas tredje högsta huvudstad, efter La Paz och Quito. Så vi hade ont i huvudet mest hela tiden och frös mycket då höjden gör det mycket kallare och skillnaden från karibiska Cartagena gjorde att det kändes kallare än det var. Detta låter jättenegativt, men som sagt vi var inte så nöjda där :p Men lite hittade vi iallafall på att göra!

Dagen efter vi kom fram åkte vi på en cykeltur för att upptäcka staden. Guiden var jättekonstig, smutsig, sunkig och hade konstig humor och det kändes som att han visade konstiga saker eller så var staden helt enkelt så ful... Vi fick iallafall besöka horgatan, lite fula torg och gator och en fruktmarknad som var nice för där fick vi smaka massa goda frukter! Vi såg också en kyrkogård som var fin, en tjurfäktningsarena som nu användes som skridskorink eftersom nuvarande borgmästaren förbjöd tjurfäktning och en liten kaffefabrik. Vi fick svar på varför kaffet inte var så gott som vi förväntat oss i kaffelandet Colombia, tydligen exporterar de allt gott kaffe så det man dricker där är det lite sämre kaffet... Inget slår äkta "svenskt" kaffe alltså! Några fina ställen fanns det i staden också, området där vi bodde, La Candelaria, var den gamla stadsdelen med fina hus i kolonialistisk stil.

Efter turen gick vi och åt typisk Colombiansk mat med våra nya norska vän! Det var inte det godaste jag ätit men helt okej, en slags soppa med kyckling, majs och potatismos, något annat som var som bröd i varm mjölk och ägg som var mer efterättsaktigt och tamale som är en röra med majs, kött och lite annat i bananlöv eller något. Det gillade jag inte alls!

Åh, och btw, i Bogota är det lag på cykelhjälm! Lite roligt när man är van vid att man i Sydamerika inte använder bilbälte och det i allmänthet är mycket mycket dåligt säkerhetstänk...

Nästa dag åkte vi till en stad i närheten, Zipaquira, där de har byggt en saltkatedral inne i en saltgruva. Vi kände oss lite lost i den katolska tron då vi gick förbi 11 olika slags stenkors som representerade olika delar av bibeln, bland annat jesus första, andra och tredje fall, men det var iallafall coolt byggt. Man var inne i berget hela tiden och där var byggt olika kyrksalar eller vad man kallar det med bänkar och altare och allt som ska finnas i en katedral.

Inte saltkatedralen, men en fin byggnad på ett torg :p

Vi testade även på hur det var att vara gruvarbetare. Vi fick sätta på oss hjälmar och bege oss in i mörkret i en gruvgång, där inne fick vi hacka lite salt från väggarna och testa på att spränga! Trodde vi iallafall, de bad mig att tända på stubinen och vi var livrädda och frågade säkert 100 gånger om de verkligen var helt säkra på att det inte var farligt, de lovade och efteråt förstod vi varför de var så säkra.. Det var såklart ingen riktig dynamit utan bara ljudeffekter! Kul var det iallafall!

Sista dagen bestämde vi oss för att vara lite kulturella och besökte två museum. Ett konstmuseum med tavlor och skulpturer av den Colombianska konstnären Fernando Botero som målar allt runt och tjockt. Han säger att världen är förvriden i våra ögon och att det är idealet eller något sådant. Och sen gick vi till guldmuseet som har miljoners miljarders guldföremål från indianer och sånt.

Efter det var det dags att ta sig till flygplatsen för att åka vidare till Quito, Ecuador. Det höll dock på att sluta riktigt illa! Vi lyckades ta oss till flygplatsen med buss, vilket inte alltid är det lättaste, men när vi frågade om incheckningsdisken sa de att vi var på fel flygplats, detta var bara inrikes. Whaaaaaaat!! Tänkte vi, men lugnade oss snart när vi insåg att de bara menade fel terminal och rätt terminal låg 5 minuter bort.

När vi väl kommit dit uppstod nästa problem då de vid incheckningen bad oss visa våra biljetter ut från Ecuador för att få komma in. Det hade vi ju inga.... Efter mycket om och men dög våra hembiljetter till Sverige plus Chilenskt/Argentinskt visum, men det var knappt! Tillslut kom vi iallafall på flyget och fortsatte vårat äventyr i Ecuador!