lördag 13 april 2013

Vardag

Jag håller fortfarande på att sortera bilder från resan och jobbar på de sista reseinläggen, de kommer så småningom, jag lovar!

Under tiden tänkte jag uppdatera med ett sånt där vanligt hederligt vardagsinlägg och berätta vad jag sysslar med nuförtiden.

Terminen har ju börjat igen, för cirka 1 månad sen, och jag fortsätter att ta det chill här och läser mest ämnen där vi leker och har oss. Mina ämnen den här terminen är:

Spanska steg 3 & 4, läste ju steg 3 förra terminen, men eftersom läraren var kass bestämde jag mig för att läsa kursen igen eftersom det är med en annan lärare, vill ju bli grym på spanska! Samtidigt läser jag fortsättningen för att lära mig mer och för att den kan jag också tillgodoräkna mig.

Personlig tillväxt och utveckling, den här kursen säger sig rätt mycket själv vad det handlar om. Vi pratar mycket om personlighet, vad det är, olika psykologiteorier och ska även göra lite personlighetstest och försöka "utveckla" oss samt förstå hur andra fungerar.

Organisational behaviour, handlar också mycket om personlig utveckling och att förstå hur andra fungerar men mer i jobbmiljö.

Workshop in coaching, även den här handlar om personlig utveckling tror jag! Vi leker mest och kramas och sånt. Pratar om kommunikation, ledarskap och öppnar upp oss inför varandra. Tillexempel genom att kramas och berätta hur vi mår och vad som hänt oss i veckan.

Workshop in industrial engineering 2, den här kursen har två delar. Den första som slutar på måndag handlar om presentationsteknik. Hur man står, går, pratar, förbereder sig osv. Vi har övat på att andas rätt, stå rätt (att stå rakt upp och ner i "position biologisk maskin" i 2 timmar gör att fötterna somnar, tro mig, jag har provat) att prata med diafragman (vi fick öva på att säga "aaaaaa" cirka 1 timme innan vi kunde gå över till lite svårare som "u,o,e och i") och tillslut faktiskt även hålla en liten mindre presentation. Nästa del vet jag inte vad den handlar om än!

Utvärdering av projekt, handlar om att utvärdera genom marknadsundersökning och lönsamhetsberäkningar om ett investeringsprojekt är lönsamt eller inte. Detta är min tuffaste kurs där man faktiskt måste göra något. Vi ska utvärdera ett projekt för att se om det är lönsamt helt enkelt. Vilket kanske inte är helt enkelt, men det ska nog gå! Om vi sätter igång någon gång... Chilenare är ju inte direkt kända för att vara ute i god tid...

Aerobic, jag är också inskriven på aerobic som till min stora glädje visade sig vara mer step-up än aerobic. Alltså måste jag gå minst en gång i veckan! Det är bra motivation :) Men jag är faktiskt duktig och tränar nästan varje dag ändå. Nu när jag bor närmre skolan utnyttjar jag gymmet mycket mer, plus att jag har bättre schema denna terminen som gör att jag kan gå på morgonklasserna på gymmet, tex step/styrka eller fitball som är typ core med pilatesboll. Det bästa är förstås att det är gratis! Jag har också börjat simma en del i skolan trots att jag skäms för att jag bara kan bröstsim, det är ändå nice med en simtur i poolen i solen :)

Hmmmm och det är väl det som händer i skolan! Ska lägga upp ett inlägg som visar hur jag bor nu också. Och nedan ska ni få ett sjukt kul filmklipp! Jag ska ge er en kort introduktion så att ni förstår vad som händer!

På mitt universitet är det tradition att man åker i poolen på sin födelsedag så vad som händer på filmen är alltså inte mobbning utan bara födelsedagsfirande. Dock blir det inte riktigt som de tänkt sig.... Titta så får ni se!! (Ni kan även se mig dö av skratt i bakgrunden i poolen, yep, jag såg det live hahaha)

Uppdatering, de har gjort filmen privat :( hoppas de ändrar det...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar