måndag 11 mars 2013

Colombia

Första landet vi besökte var som sagt Colombia. Vi flög upp till Cartagena i norra Colombia och sedan flög vi ner till Bogota, Colombias huvudstad. Alla varnade oss för hur farligt Colombia är innan vi åkte så vi var livrädda mest hela tiden! Trodde att vi skulle bli kidnappade om vi gick ut på gatan i stort sett, men så här i efterhand var det nog rätt överdrivet! Även om jag häromveckan läste om en svensk man som blev skjuten i hamnen i Cartagena..... Jaja, vi överlevde iallafall! Och beslutet att ta flyg istället för buss mellan Cartagena och Bogota kändes som ett bra val i slutändan ändå då vägarna inte är de bästa och bussarna är rätt dyra jämfört med standarden...

Anyhooooow, vad gjorde vi då i Colombia?? Cartagena var en väldigt gullig stad med en pittoresk stadsdel med färglada hus omgivna av en stor mur som förr i tiden skyddade mot piraterna. Vattnet var varmt och skönt, frukten var billig och vi åt nyttig och god fisk med kokosris nästan varje dag.

Förutom det obligatoriska "upptäcka staden" chillade vi mycket på stranden. En dag tog vi en båttur ut till Playa Blanca med kritvit strand och turkost vatten. Vi snorklade och såg fina fiskar, tyvärr var det någonslags tentakelgrej från korallreven som brändes som bara den! Så det var lite obehagligt! Men den var bara där vi snorklade och inte vid själva stranden så vi kunde bada i lugn och ro!

En annan dag åkte vi till en lervulkan! Det såg inte mycket ut för världen och när vi hoppade ur bussen och såg den lilla kullen kände vi spontant "Lurade!!!" men vi klättrade upp och tog oss ett dopp och det var faktiskt sjukt coolt! Den var ca 2 kilometer djup och leran var så tjock att man fick kämpa för att doppa sig mer än till axlarna då man flöt upp hela tiden. Det var också svårt att röra sig, om man tippade behövde man hjälp att komma upp igen, det kändes lite som att vara tyngdlös, eller aa som jag tänker mig att det känns att vara tyngdlös. Det skulle vara bra för huden med så det är ju toppen ;)

Annars gjorde vi inte jättemycket i Cartagena, vi dansade lite salsa och gick ut en kväll men mestadels chillade vi!

Sen åkte vi då vidare till Bogota som vi tyvärr inte gillade så värst! Det var rätt smutsigt och fult och vi kände att det inte fanns så mycket att göra. Dessutom hade vi lite problem med höjden, Bogota ligger på 2600 möh vilket gör det till Sydamerikas tredje högsta huvudstad, efter La Paz och Quito. Så vi hade ont i huvudet mest hela tiden och frös mycket då höjden gör det mycket kallare och skillnaden från karibiska Cartagena gjorde att det kändes kallare än det var. Detta låter jättenegativt, men som sagt vi var inte så nöjda där :p Men lite hittade vi iallafall på att göra!

Dagen efter vi kom fram åkte vi på en cykeltur för att upptäcka staden. Guiden var jättekonstig, smutsig, sunkig och hade konstig humor och det kändes som att han visade konstiga saker eller så var staden helt enkelt så ful... Vi fick iallafall besöka horgatan, lite fula torg och gator och en fruktmarknad som var nice för där fick vi smaka massa goda frukter! Vi såg också en kyrkogård som var fin, en tjurfäktningsarena som nu användes som skridskorink eftersom nuvarande borgmästaren förbjöd tjurfäktning och en liten kaffefabrik. Vi fick svar på varför kaffet inte var så gott som vi förväntat oss i kaffelandet Colombia, tydligen exporterar de allt gott kaffe så det man dricker där är det lite sämre kaffet... Inget slår äkta "svenskt" kaffe alltså! Några fina ställen fanns det i staden också, området där vi bodde, La Candelaria, var den gamla stadsdelen med fina hus i kolonialistisk stil.

Efter turen gick vi och åt typisk Colombiansk mat med våra nya norska vän! Det var inte det godaste jag ätit men helt okej, en slags soppa med kyckling, majs och potatismos, något annat som var som bröd i varm mjölk och ägg som var mer efterättsaktigt och tamale som är en röra med majs, kött och lite annat i bananlöv eller något. Det gillade jag inte alls!

Åh, och btw, i Bogota är det lag på cykelhjälm! Lite roligt när man är van vid att man i Sydamerika inte använder bilbälte och det i allmänthet är mycket mycket dåligt säkerhetstänk...

Nästa dag åkte vi till en stad i närheten, Zipaquira, där de har byggt en saltkatedral inne i en saltgruva. Vi kände oss lite lost i den katolska tron då vi gick förbi 11 olika slags stenkors som representerade olika delar av bibeln, bland annat jesus första, andra och tredje fall, men det var iallafall coolt byggt. Man var inne i berget hela tiden och där var byggt olika kyrksalar eller vad man kallar det med bänkar och altare och allt som ska finnas i en katedral.

Inte saltkatedralen, men en fin byggnad på ett torg :p

Vi testade även på hur det var att vara gruvarbetare. Vi fick sätta på oss hjälmar och bege oss in i mörkret i en gruvgång, där inne fick vi hacka lite salt från väggarna och testa på att spränga! Trodde vi iallafall, de bad mig att tända på stubinen och vi var livrädda och frågade säkert 100 gånger om de verkligen var helt säkra på att det inte var farligt, de lovade och efteråt förstod vi varför de var så säkra.. Det var såklart ingen riktig dynamit utan bara ljudeffekter! Kul var det iallafall!

Sista dagen bestämde vi oss för att vara lite kulturella och besökte två museum. Ett konstmuseum med tavlor och skulpturer av den Colombianska konstnären Fernando Botero som målar allt runt och tjockt. Han säger att världen är förvriden i våra ögon och att det är idealet eller något sådant. Och sen gick vi till guldmuseet som har miljoners miljarders guldföremål från indianer och sånt.

Efter det var det dags att ta sig till flygplatsen för att åka vidare till Quito, Ecuador. Det höll dock på att sluta riktigt illa! Vi lyckades ta oss till flygplatsen med buss, vilket inte alltid är det lättaste, men när vi frågade om incheckningsdisken sa de att vi var på fel flygplats, detta var bara inrikes. Whaaaaaaat!! Tänkte vi, men lugnade oss snart när vi insåg att de bara menade fel terminal och rätt terminal låg 5 minuter bort.

När vi väl kommit dit uppstod nästa problem då de vid incheckningen bad oss visa våra biljetter ut från Ecuador för att få komma in. Det hade vi ju inga.... Efter mycket om och men dög våra hembiljetter till Sverige plus Chilenskt/Argentinskt visum, men det var knappt! Tillslut kom vi iallafall på flyget och fortsatte vårat äventyr i Ecuador!